Tomtar

En kommentar
 
♩ ♪ ♫ ♬ ♩ ♪ ♫ ♬ ♩ ♪ ♫ ♬ ♩ ♪ ♫ ♬ ♩ ♪ ♫ ♬ 
Tipp tapp, tippe-tippe-tipp-tapp, tipp, tipp, tapp.

Se, då krypa tomtar upp ur vrårna, upp ur vrårna,
lyssna, speja, trippa fram på tårna, fram på tårna.
Tipp tapp, tippe-tippe-tipp-tapp, tipp, tipp, tapp.

♩ ♪ ♫ ♬♩ ♪ ♫ ♬ ♩ ♪ ♫ ♬ ♩ ♪ ♫ ♬ ♩ ♪ ♫ ♬ 

Ingredienser:

  • 3 ägg
  • 3 1/2 dl strösocker
  • 2 tsk vaniljsocker
  • 4 msk kakao
  • 1 1/2 msk pepparkakskryddor (finns färdiga påsar med pepparkakskryddor från Santa Maria, ta 2 tsk för en mildare smak)
  • 2 dl glutenfritt mjöl (jag använde mig av Kungsörnens mandelmjöl)
  • 150 gram smält smör
  • 1 dl hackade nötter (valfritt)
  • Jordgubbar
  • Mjölkfri vispgrädde
  • Florsocker
 
Gör så här:
  1. Ställ ugnen på 175 grader
  2. Smält smöret och låt svalna
  3. Rör ihop ägg och socker (vispa inte)
  4. Blanda de torra ingredienserna och rör ner i smeten
  5. Rör sist ner smöret
  6. Bred ut smeten i en rund form (smörad med mjölkfritt smör)
  7. Ställ in i ugnen i cirka 20 minuter
  8. Den ska fortfarande vara lite lös i mitten (det ordnar upp sig sen när den svalnat)
  9. Låt kakan svalna
  10. Vispa grädden
  11. Skär kakan i små rundningar (vi använde ett glas att stansa ut tomtarna med)
  12. Placera tomtebottnarna på ett fat, spritsa med den mjölkfria vispgrädden och jordgubbarna, vips har du ett fat med söta små tomtar. Vill du ha lite snö runtom kan du pudra med florsocker, tyvärr hade vi inget hemma :)
 
 

Pepparkakskladdkakan är jättegod att äta precis som den är om man inte har möjlighet att göra tomteluvor :) 

 
 
 
1 Lena Alriksson:

skriven

Kanonsida med läckra recept, tack! Trenden att äta glutenfritt växer och folk som slutar äta gluten och ibland även mejeriprodukter mår i regel mycket bättre. För ca 2 år sedan sökte jag på nätet för min fibromyalgi, ledvärk och min mage som krånglat så länge jag minns och hittade en blogg som relaterade till mina besvär, och där fanns även böcker av Michael Håkansson som heter "gluten och mjölk-källan till moderna sjukdomar" och handlade om gluten. Jag köpte dessa (kan verkligen rekommendera dem) och efter att läst dem slutade jag med först gluten och sen mejeriprodukter och idag mår jag toppen. Här är en länk till författarens blogg som är ganska välbesökt: http://gluten-celiaki.blogspot.se/

Svar: Vad kul att höra att du gillar min sida :) & tack för tipsen, ska ta mig en titt på författarens blogg med en gång.
Frida Johansson